Monday 26 October 2015

Memori indah GGSAS74




SAHABAT SELAMANYA
Assalamualaikum
Dari kiri, saya, Rosnah Mad khir, Hasniah, Cik asiah, Zahanim, Fauziah aziz (Gee), shazrah, Wan Zakiah, naziah, Hasni, Kalsom, Faridah Saad, Faridah Musir,  Rabiah, Zuraina, Noriah, wan atiyyah, Sauyah, Rabiah, Sh Shahrizat, Siti Maimunah, Nafizah, Wan afrah, Fauziah Majid dan Zarina. , ,

Inilah wanita anggun Grup GGSS74,  grup paling gamat di era Sekeolah Menengah sultanah Asma pada 1974.
Nakal, aktif dan popular di kalangan pelajar dan gugu-guru yang mengajar. Mana tidaknya, Lima kata cikgu, 10 yang kami jawab.
Grup inilah  yang menceriakan suasana pertemuan semula kami di  A Famosa Resort Melaka selama tiga hari pada 9-11 Oktober lalu. Masa yang amat menggembirakan bagi seramai 27 orang  bekas pelajar  SAS dari Lembah Klang dan Alor setar yang  berhimpun untuk mengembalikan nostalgia masa silam zaman sekolah yang sangat menyeronokkan.
Pertemuan ini adalah yang ke lima diadakan tidak termasuk acara acara santai di rumah yang dijadikan sebagai majlis menyambung silaturrahim dan berkongsi idea di Kuala Lumpur dan Alor Setar. Pertemuan ini setiap masa, Kalau ramai yang berada di Alor Setar maka kami akan berhimpun di sana, begitulah sebaliknya..
Banyak perkara yang kami kongsi sejak zaman sekolah hingga masa kini. Kenakalan di sekolah serta aktiviti yang kami lakukan dahulu menjadi penyeri pertemuan ini.
Pertemuan dimulakan dengan majlis suai kenal sebelah petang dan diikuti dengan solat berjemaah dan bacaan Yasin untuk arwah ibu bapa dan sahabat rakan sekolah yang telah kembali kepada penciptaNya. Sedih dan sayu saat ini.
Esoknya bermula acara santai. Kami makan, sembang dan ada yang berendam di dalam kolam macam budak-budak.
Kegembiraan yang tidak terungkap dengan kata -kata....sengaja kami plan semua  aktiviti di villa ini kerana tidak mahu buang masa ke luar sebab yang penting dapat duduk bersembang dan bercerita zaman sekolah tanpa gangguan.
Juga diselitkan kisah masa kini, hal keluarga diri dan kerjaya. Menarik juga dapat tahu perkembangan diri .masing-masing setelah ham;ir 45 tahun tidak berjumpa.


Kegembiraan orang dewasa ..........perangai still macam zaman sekolah. ceria, aktif.  semoga pesahabatan kekal abadi.

Kami satu sekolah semasa di Sekolah Kebangsaan Derga sekarang di kenali sebagai sekolah Tunku Raudzah.(1963- 1968) kemudian besambung ke Sekolah Menengah Sultanah Asma sehingga 1974.

Bersama puan Kalsom yang kami panggil Tok Bomoh dan tukang karut, setiap ceritanya mesti buatkan kami gelak sampai keluar air mata....itulah istimewanya Som.

Dua banglo yang disewa selama 3 hari dua malam juga gamat dengan aksi kami berkaraoke beramai-ramai. Pelbagai telatah. lawak jenaka memeriahkan suasana terutama setiap kali lagu berkumandang, mainkan sahaja apa lagu semua GGSAS ini dapat menyanyikannya.
Kemuncak pertemuan adalah BBQ dinner yang diikuti dengan majlis pertukaran hadiah serta cabutan bertuah.....ringkas tetapi menarik. Sambil makan sambil bersembang dan bergurau.....hingga awal pagi masih belum selesai bercerita.
Makan  minum sepanjang di sni kami buat sendiri. Suasananya bagaikan satu keluarga. Ramai yang sukarela menjadi chef di dapur untuk menyediakan sarapan, makan tengah hari dan minum petang kawan-kawan. Cucur jagung, cucur ubi, sup tulang menjadi resepi dan sajian yang tidak dapat dilupakan. Juga garam belacan yang dibawa khas dari Kuala Lumpur (Norsiah) dan Alor setar. sentuhan (Zuriah) dimakan dengan mangga yang disponsor leh Faridah Saad.
Terima kasih kepada ahli Grup GGSAS74 yang sangat sporting. Terima kasih kepada semua yang besusah payah membawa makanan, minuman dan kudapan untuk pertemuan selama tiga hari ini. Tak dapat nak sebut nama sorang sorang. Jasa dan sumbangan anda semua sangat dihargai.
Semoga kegembiraan dan persahabatan ini kekal ke Jannah. Terima kasih atas segalanya, Maaf jika ada kekurangan.
Menunggu trip seterusnya pada 2016 dengan pelbagai program dan aktiviti kebajikan yang akan diatur.....mudah mudahan Allah makbulkan hajat kita dan permudahkan segala urusan harian ahli grup di dunia dan akhirat.
Salam sayang untuk semua.,

Penghuni villa 831 -grup S1



Cabutan bertuah........

Insyaallah ada gambar lagi saya akan masukkan. buat swementara ini sahaja....terima kasih grup semua.....semoga kita sentiasa di dalam perlindungan Allah dan dirahmatiNya di dunia akhirat.
Amin




No comments:

Post a Comment