Tuesday 4 February 2014

Redah jem berjam-jam demi mak

 mak (duduk) gembira dengan kehadiran adik-adikdan bapa saudaranya...senyum meleret-leret 

Habis makan, sambung cerita lagi................

Assalamualaikum
Apa khabar anda minggu ini? Semoga sihat selalu hendaknya disamping keluarga  dan orang tersayang.
Minggu lalu tentu ramai yang meninggalkan Bandaraya Kuala Lumpur walaupun KL menyambut hari ulang tahunnya...
Menjadi kebiasaan sebahagian besar dari penduduk Kuala Lumpur khasnya di Lembah Klang untuk keluar dari Kuala Lumpur setiap kali Sambutan Tahun Baru China. Ada yang ke luar negara, ke tempat peranginan untuk bercuti dan ramai juga yang balik kampung berjumpa keluarga.
Saya juga tidak terkecuali - balik Alor Setar menjadi agenda wajib jika ada waktu terluang. Atas arahan mak, mesti balik, siapa pun tak berani  nak bantah, itulah mak! Perjalanan yang tidak dirancang ini berlaku kerana keluarga adik saya, Husni, mengadakan kenduri kesyukuran dan doa selamat.
Kami memang selalu buat kenduri  sebagai salah satu sebab untuk menghimpukan adik beradik sambil mengeratkan silaturrahim sambil borak-borak dan bertemu kaum keluarga yang lama tidak berjumpa khasnya ibu saudara dan bapa saudara kedua-dua pihak, arwah bapa dan adik-adik  mak yang tidak pernah uzur untuk menghadirkan diri.
Kecik-kecik pun ramai juga tetamu hampir 200 orang. Di mulakan selepas solat Jumaat 31 Januari 2014, majlis dimulakan dengan tahlil dan doa selamat dihadiri hampir 70 kariah Masjid Derga yang dijemput  ke rumah, kebanyakannya sahabat arwah bapa saya Hj Hamzah.
Nasi daging, cicah air asam dan dalca menjadi menu  pilihan serta air oren dan sirap. Juga kuih muih moden dan tradisional... orang yang paling gembira adalah mak saya Hajah Ronah..bukan sahaja seronok sebab anak menantu, cucu dan cicit datang tetapi juga adik-adik, ipar duai, anak saudara sepupu sepapat semua turut hadir. Meriah juga macam buat kenduri kahwin.
Itulah impian mak, nak buat kenduri awal tahun....nak panjatkan rasa syukur dengan segala nikmat Allah berikan kepada kami sekeluarga sama ada dalam suka atau duka - yang penting kami semua bersatu ....demi Mak dan arwah Pak. Sebelah malam kami berhimpun lagi, solat jemaah Maghrib,  membaca Yassin dan diakhir dengan solat Jemaah Isyak dan bacaan doa. Semoga kami sekeluarga di beri kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan diberkati hidup di dunia dan akhirat.
Terima kasih kepada semua saudara mara yang hadir...terima kasih kepada Husni  dan keluarga . Semoga sentiasa di dalam rahmat Allah.
Kepada adik-adik, ipar duai, anak-anak sedara dan sepupu mak saudara yang membantu...terima kasih daun keladi, panjang umur kita buat kenduri lagi....    salam sayang untuk semua!


4 sepupu yang tak boleh jumpa....mesti gamat...dari kiri: Dr.Shahrum, cikgu Shamshul dan cikgu Noraini

Bacaan Yassin dan doa selamat dipimpin oleh adik lelaki kedua saya, Mokhtar. alhamdulillah!




No comments:

Post a Comment