Friday 21 February 2014

salam dari Cape Town


Bergambar kenangan bersama wanita Melayu Cape Town di Homestay milik Shafiek dan Aishah di 24 Upperbloem, Cape Town. 

Assalamualaikum sahabat yang dikasihi semua.
Apa khabar? Hampir seminggu lebih saya tidak menulis di sini sebab terlalu sibuk dengan urusan kerja. Alhamdulillah...seperti biasa, tentu rindu juga nak menulis bila ada kelapangan. Tiga hari lepas saya menerima emel dari sahabat saya di Cape Town, Afrika Selatan, Shafiek dan isterinya Aishah. Pasangan suami isteri ini menjadi kenalan baik saya selepas kami bertemu di Cape Town lebih 8 tahun lalu ketika saya membuat tugasan tentang Melayu Cape Town. bersama jurugambar Nor Baini Masri.
Seperti selalu, Aishah dan Shafiek selalu mengirim emel bertanya khabar saya dan keluarga, bercerita tentang aktiviti Melayu di Cape Town dan percutian mereka.
Aishah dan Shafiek sudah mempunyai cucu...anak-anaknya seramai dua orang seorang lelaki dan perempuan meneruskan perniagaan keluarga. Mereka memiliki homestay yang sangat cantik diberi nama 24OnUpperbloeum terletak di pusat bandar Cape Town...rumah ini sangat cantik dan sangat sesuai untuk diduduki oleh mereka yang berkeluarga jika ke sana.
Khabar terkini yang disampaikan oleh Aishah dan Shafiek kepada saya ialah berita sedih tentang kematian seorang penyampai radio siaran Islam di sana Munadia Karran dua bulan lalu akibat kanser...saya memang tahu Munadia memang menghidap sakit kanser. Dia pernah datang ke Malaysia pada 2008 menghadiri satu persidangan tentang wanita mewakili  wanita Melayu Cape Town...kami selalu juga berhubung melalui emel.
Innalilalah...semoga rohnya dicucuri rahmat ditempatkan di kalangan orang beriman. Munadia seorang wanita yang hebat di Cape Town. Beliau memperjuangkan wanita Islam dan hak-hak wanita di negara itu sejak sekian lama. Jasa dan sumbangannya kepada masyarakat Islam Cape Town terutama wanita memang sangat disanjung tinggi.
Shafiek dan Aishah juga bercadang untuk datang bercuti ke Malaysia tahun ini.  Mereka ke sini pada 2010 bersama pasukan kriket Melayu Cape Town yang menyertai pertandingan kriket di sini. Saya sempat berjumpa mereka dalam kunjungan tersebut. Dan saya amat berharap dapat berjumnpa mereka lagi tahun ini, insya-Allah.
Kunjungan ke Cape Town memang sangat menyeronokkan terutama apabila berjumpa orang-orang melayu Cape Town yang menjadi sahabat saya hingga sekarang.  Teringat saya bagaimana mereka menjemput kami makan di rumah masing-masing secara bergilir-gilir. Masing-masing membawa masakan dari rumah bersama kuih muih tradisional mereka untuk di makan beramai-ramai.
Shafiek juga menjadi pemandu pelancung kami sepanjang 10 hari di sana dengan membawa kami  ke lokasi tugasan disamping tempat-tempat menarik seperti Cape Point, Table Mountai dan safari.....kalau diziinkan dan ada rezeki, saya memang teringin hendak ke sana lagi. Mudah-mudahan Allah makbulkan impian saya ini.
       Bersama krew Radio Islam Cape Town...(Arwah Munadia 3 dari kiri)....ini diambil semasa saya dan Baini melawat radio tersebut dan sempat ditemuramah untuk siaran di daerah tersebut selama sejam. 


No comments:

Post a Comment