Monday 9 June 2014

jurujual sibuk telefon

Telefon memang penting, tapi gunalah di tempat dan masa yang betul.....

Assalamualaikum dan salam Isnin  sahabat semua.
Apa khabar? masih dalam mood cuti tentunya anda semua. Bagi yang bercuti tentu gembira bersama keluarga bagi yang tidak  jangan susah hati,.,. duduk di rumah juga masih ada ruang untuk bersama keluarga. Bagi yang menerima menantu tahniah saya ucapkan . Kepada yang balik kampung melawat orang tua dan saudara mara atau menghadiri majlis kahwin saudara,  itu satu amalan yang baik. Mendekatkan silaturrahim memang digalakkan sesama kita...
Cuti sekolah juga musim untuk membel belah bagi yang ada duit lebih. Pusat membeli-belah juga mengadakan jualan potongan harga istimewa sempena cuti sekolah tambahan pula sudah hampir dengan bulan Ramadan yang tinggal dalam lebih kurang 2 minggu sahaja lagi.
Bercakap tentang membeli-belah ini, saya ingin menyentuh tentang sikap jurujual di pusat membeli-belah yang mana kebanyakan mereka adalah generasi muda yang hidup mereka bergantung kepada telefon bimbit... tanpa telefon macam tak boleh hidup. Jika tidak pun telefon di pegang ia mesti ada dalam poket seluar atau baju mereka tidak kira semasa bekerja atau berada di rumah.. Saya ingin berkongsi pengalaman mengunjungi sebuah pusat membeli-belah baru-baru ini. Melangkah masuk sahaja tidak seorang pun jurujaul yang menyambut, tanpa senyuman tanpa ucapan selamat datang. Takpa la, itu bukan soalnya,. Saya perhatikan tiga empat orang pekerjanya sedang berkumpul... masing-masing membelek telefon di tangan sambil bergelak ketawa.
Di kaunter, dua juruwang wanita yang agak berumur juga sedang membelek telefon... ramai juga pelanggan ketika itu kesemua mereka sedang memilih kain dan tidak ada jurujual yang melayan mereka. Saya juga tidak terkecuali... hampir 20 minit saya berada di situ keadaan tidak juga berubah. Grup jurujual yang berhimpun di satu sudut tadi masih di situ.  Saya  memanggil salah seorang daripada mereka untuk memotong kain yang saya hendak, masing-masing menolak antara satu sama lain... sambil ketawa. Macam kita nak bergurau pula dengan mereka.
Hampir 5 minit salah seorang darinya bangun dan berjalan ke arah saya dan bertanya, nak yang mana cik?
Saya tunjuk yang saya pilih... sambil melayan kawan-kawannya yang masih ketawakan dia, si remaja itu memegang gunting dan kayu pengukur.... berapa? acuh tak acuh... empat meter, jawab saya.
Dia ketawa lagi sambil melihat ke arah kawan-kawannya, apa yang lawak sangat pun saya tak tahu... tiba-tiba telefonnya berbunyi, dia terus menarik telefon dari poketnya. Saya tunggu dengan penuh sabar. Budak perempuan itu memberi isyarat sekejap kepada saya., maksudnya suruh tunggu. Agak2 5 minit saya mula hilang sabar,  geram... saya berjalan ke kaunter dan bertanya mana supervisor... kedua-dua juruwang di kaunter terkejut dengan pertanyaan saya sebab mereka juga sedang  leka bermain mesej...keluar makan jawab mereka serentak. Wajah mwereka nampak risau.  Jurujual perempuan yang melayan saya acuh tak acuh tadi datang mengikut saya ke kaunter... berapa meter tadi cik nak? dia bertanya lagi.  Jawab saya dengan nada suara yang agak tinggi, takpa terima kasih... saya tak jadi beli... kamu lebih pentingkan telefon dari pelanggan kan?... kenapa semua orang dalam kedai ini dok main telefon?. inikan masa kerja!. Temnguk semua pelanggan dalam kedai ni bawa diri masing-masing, kata saya. Mereka terpinga-pinga dengan kata-kata saya...seorang pelanggan wanita di sebelah saya menyampuk, "ya la, dah setengah jam saya masuk sini, sorang pun tak datang tanya saya nak apa? semua leka dok bersembang dan main telefon'..Saya memandang wajah perempuan itu dan mengangguk tanda setuju dengannya.
Saya tak marah tetapi geram dengan sikap mereka... masa kerja buat main-main... kita pula yang jadi tunggul dalam kedai itu... tanpa menunggu jawapan saya berlalu keluar. Sekurang-kurangnya saya telah melepaskan apa yang terpendam dalam hati saya...  ini bukan kali pertama saya mengalami situasi begini. Sudah banyak kali bukan sahaja di pusat membeli-belah tetapi juga di tempat lain yang mana pekerjanya lebih utamakan telefon dan hal peribadi mereka dari pelanggan..Bayangkan jika pelancung asing yang datang untuk membeli?
Saya harap keadaan ini dapat diperbetulkan. Majikan diminta memberi peraturan kepada pekerja, masa kerja tidak boleh guna telefon... layanan kepada pelanggan lebih utama. Dalam keadaan begini, kita yang sabar pun jadi tak sabar..... bukan sebab nak membeli sangat pun, semuanya kerana sikap manusia, tidak tahu menilai mana yang baik dan tidak baik....waktu bekerja dan waktu bersuka.. Semoga kita semua mendapat iktibar dari kejadian yang saya ceritakan... sekadar berkongsi cerita.... maaf jika ada yang terasa.
















No comments:

Post a Comment