Monday 30 June 2014

Salam Ramadan


Hidup juga umpama setangkai bunga ros... sentiasa dipuja dan dicium ketika harum tetapi akan ditinggalkan setelah layu.....ibaratnya! 

Assalamualaikum dan selamat Petang. Salam Ramadan.
Agak lama saya tidak menyapa anda di ruangan ini, maklumlah kesibukan membataskan pergerakan untuk menyapa dan bertanya khabar. Apapun saya mengucapkan selamat berpuasa kepada anda semua, semoga Ramadan kali ini membawa seribu keinsafan dan keberkatan dalam hidup kita semua.
Sepert biasa, Ramadan bulan untuk meningkatkan amal ibadah, sedekah jariah dan menginsafkan diri terhadap semua yang berlaku dalam hidup kita.
Biar kaya, msikin, tua muda inilah bulan rahmat di mana Allah menjanjikan gajaran yang tinggi kepada kita semua jika patuh dengan arahan dan perintah DIA yang Esa... Ramadan bulan mengejar pahala...
Ini lah bulan kita membersihkan diri, mententeramkan jiwa dan memberi sepenuh perhatian terhadap melengkapkan diri dengan ketakwaan serta mendekatkan diri kepadaNYA.. insya-Allah mudah-mudahan apa yang kita lakukan akan mendapat nikmat dan ganjaran berganda dari Allah s.w.t.
Ramadan bulan mengawal nafsu, bukan bulan mengikut nafsu. Makanan, minuman dan membeli belah juga harus dikurangkan. Mana yang membazir elakkan dan berbelanj ikut kemampuan dan keperluan.
Mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan orang yang insaf dan meletakkan agama sebagai asas dalam kehidupan yang serba mencabar.
Doa saya agar kita semua sentiasa dalam rahmat Allah dan berjaya melawan nafsu lapar dan dahaga serta memperbanyakkan ibadah sepanjang Ramadan  mulia ini...kepadaMU ya  Allah kami berserah!  Mohon dimurahkan rezeki di beri kesihatan yang baik  agar dapat kami terus beriman dan sujud kepadaMU dalam mencari keredhaan dan  menjadi hambaMU yang Engkau Kasihi . Amin
     Laut dan matahari, dua ciptaan Allah yang sangat sinonim dengan kehidupan manusia.

No comments:

Post a Comment