Tuesday 21 January 2014

Nostalgia Bintang Timur


Rombongan Tarian Bintang Timur di RTM semasa menyertai  Program Seiring Sejalan 














 Gambar kenangan.. Al fatihah kepada yang telah pergi!
 Noraini,  Manaf Majid, Datuk Baharuddin Ahmad dan Kamaluddin Mat ela
Bidadari  Bintang Timur....  

Asalamualaikum sahabat.
Apa khabar...maaf la lama tak menulis di blog ini.... Saya harap sahabat semua di dalam keadaan sihat hendaknya.
Minggu ini saya banyak  mendapat khabar kawan-kawan lama semasa bekerja di Bintang Timur dan juga kawan-kawan dari Sekolah Menengah Sultanah Asma. Banyak kenangan manis yang datang kembali. Sebak pun ada. Maklumlah, sudah hampir 30 tahun masa berlalu..terlalu lama masanya itu.
Saya ingin bercerita tentang kisah di Bintang Timur, tempat pertama saya mencuba nasib sebagai wartawan.
Sekitar 1974, sebuah akhbar tabloid yang diberi nama Bintang Timur diterbitkan di Pulau Pinang. Itulah akhbar pe4rtama tabloid berbahasa Inggeris di Malaysia seingat saya.
Memang popular akhbar itu di utara.. Saya salah seorang wartawan yang belajar dan membina nama di akhbar tersebut.
Grup kami tidak ramai tapi kami mendapat didikan dan asuhan senior ternama dari Utusan Melayu Kuala Lumpur yang dipinjamkan untuk menjaga dan mengajar kami. Mereka semua sangat baik dan kami anggap seperti abang dan kakak sendiri.
Antara yang banyak berbakti kepada kami adalah Pak Mustapa Suhaimi, arwah Pak Osman Abadi, A.R Kamaluddin, Syed Malik , yang lebih mesra disapa Pak Syed (bos saya di Meja Luar Negara),. Tak lupa juga kepada Chief Salleh, En Ibrahim Mushiran, Abang Non (Zainol Fakir)  serta abang-abang dari Utusan KL seperti Norshah, Usuluddin, Hamid Yahya, Arwah Kak Zizah Ali (Sharifah Azizah), Kak Webah Salleh, Kak Jamelah Bakar dan arwah Jaafar Bakar.
Teman teman seangkatan seperti Azizah Ismail, Kak Faridah Bakar, Kaharuddin Mansor, Pak Hassan Hanafiah, Ghani Latiff, Mat Biran, Abang Kamaruddin Mat Lela, Resma, Noraini, Majmin, Yusuf, Abang Raja Harun Redzuan, Harun Osman, Zaini Hassam, Yusof Othman (jurugambar) Azizah Ismail, Azizah Operator, Zaini, Salleh, Fadzlon, Aloyah, Akbar, Bidin Baseri, Rosli Ismail, Mahani,   dan ramai lagi yang tak saya sebutkan di sini. semuanya masih segar dalam ingatan. Maaf kalau tak sebut nama ya!
Kenangan itu sukar hendak dilupakan terutama apabila mendapat gambar yang dikirim oleh Noraini beberapa hari lalu. Serta merta ingatan saya kembali...Walau di mana pun anda semua berada, saya ucapkan selamat untuk semua, semoga diberi kesihatan yang baik, diberkati hidup dunia akhirat bersama keluarga dan anak menantu dan cucu masing-masing. Amin. Panjang umur, insyaAllah kita akan berjumpa lagi,

No comments:

Post a Comment