Friday 17 October 2014

Akhirnya saya ke hospital



Hati seorang ibu.......

30 Julai 2014 - Hari yang tidak dapat saya lupakan dalam hidup.  Semalaman saya tidak lena asyik memikirkan lutut dan keadaan ibu mertua saya di Hospital Tampin....Subuh itu saya mendapat khabar dari suami, mertua saya sudah stabil dan masih lemah....Alhamdulillah.
Apabial suami bertanya keadaan saya, serta merta saya menangis. Pagi ini apa jadi sekalipun saya mesti ke hospital... Saya maklumkan keputusan saya kepada adik bongsu saya Ahmad Zahir yang mana isterinya salah seorang kakitangan di Hospital berkenaan mohon bantuan dipercepatkan proses berjumpa doktor kerana saya sudah tidak tahan sakit.
Jam 9 pagi adik sayang datang ke rumah Mak....ramai yang menunggu untk melihat saya ke hospital. Mak menangis melihat saya dipapah masuk ke kereta dalam kesakitan. Anak bongsu saya menangis.. anak-anak saudara pun sama...Saya cuba kuatkan semangat tak mau semua orang bersedih dengan keadaan saya sedangkan dalam hati, hanya Allah yang tahu...
Sampai di hospital semua sudah siap, adik ipar saya Roselin telah mendaftarkan untuk saya. Saya dibawa untuk diperiksa darah dan gula... alhamdulillah semua okey...
Saat ini saya sudah mendiamkan diri terbayang apa lagi yang saya akan hadapi selepas ini. Di bilik rawatan awal doktor mencadangkan saya berjumpa doktor pakar untuk mendapat pengesahan apa sebenarnya yang perlu dilakukan.
Proses berjalan pantas. Bertemu doktor pakar, Dr. S saya disuruh menjalani x-ray untuk melihat apa sebenarnya berlaku dengan tempurung lutut saya.  Laporan x-ray mengesahkan tempurung lutut saya patah, ligamen kiri kanan terkoyak dan berlaku perdarahan di lutut saya.
Saya mengigil mendengar penjelasan Dr. S dan terkedu melihat x-ray. Apa yang saya takut dan bimbang benar-benar terjadi. Penyelesaiannya kata Dr. Saya kena operate... untuk menyambung semula tempurung lutut yang patah dan ligamen yang terkoyak itu... MaysaAllah!
Yang sedihnya saya perlu serta merta dimasukkan ke wad untuk pengawasan dan diarah berpuasa....Takdir Allah telah tersurat untuk saya. Saya diberi masa oleh Dr. untuk berbincang dengan keluarga. Adik saya Zahir menyuruh saya ikut nasihat Dr... "tidak ada pilihan kakcik!'' katanya.
Air mata bergenang. saya mesti tanya pendapat suami walaupun jawapannya saya sudah tahu. Anak-anak saya Dafri dan  Darmizan  yang tidak ada bersama saya hubungi dan maklumkan. Semua suruh saya operate. Anak ketiga saya Atteya tidak dapat dihubungi kerana berada di luar negara..dan saya tidak mahu menganggu percutiannya bersama keluarga mentua.
Mendengar suara suami saya terus terdiam. Dia minta bercakap dengan Zahir.... minta tolong tenguk-tengukkan saya... jaga saya kerana sudah tentu masa saya dibedah dia tidak dapat bersama saya,
Akhirnya saya katakan ya kepada Dr.....dan saya terus ditolak ke wad...bermulalah episod baru dalam kesedihan saya....Apapun kena redha... begitu kehendak Allah....Bila saya telefon bagi tau mak yang saya kena masuk wad dan operate esoknya, mak terdiam. kemudian terdengar suaranya yang lemah berkata, buatlah apa yang elok, asai boleh berjalan balik... dalam hatinya saya tahu, mak sedih!
Sambung Isnin - hari pembedahan.  
Sekuntum mawar merah buat mak


1 comment:

  1. Assalam,nk tnya la.kt hspital tampin ni ada doktor pakar ke?pakar tulang ada x?

    ReplyDelete