Thursday 30 October 2014

Menulis kerana jiwa bukan nama




Assalamualaikum semua
Apa khabar anda hari ini? Saya harap semua di dalam keadaan sihat walafiat dan dapat meneruskan urusan hidup seperti biasa dengan ceria disamping keluarga.  Tamat sudah kisah saya sakit. Jiwa penulis dan wartawan mana boleh berhenti dari menulis dan bercerita. Kalau mulut tak berbunyi, tangan pula ligat menulis. Ada sahaja yang hendak di catatkan. Sama ada suka atau tidak setiap yang berlaku depan mata perlu  diluahkan, jika tidak  kepada pembaca tentunya kepada kawan-kawan dan saudara mara.
Hari ini saya ingin berkongsi cerita tentang dunia penulisan yang saya ceburi ini. Sejak 36 tahun lalu, inilah jiwa saya. Inilah minat saya. Kalau orang kata menulis kerana nama bagi saya tidak, saya menulis kerana jiwa dan minat. Bukan untuk mencari nama. Kerana menulis sama ada sebagai wartawan atau penulis seseorang itu perlu ada jiwa. Mesti ada roh kata orang sekarang supaya apa yang ingin disampaikan akan melekat di hati pembaca dan pengikut kita.
Begitulah dengan dunia kewartawanan yang saya lalui ini.
Dalam banyak- banyak hasil karya saya,  PERMAISURI adalah yang terindah dan  sangat saya sayangi. Pun begitu saya tetap tidak melupakan komitmen saya terhadap perkara lain yang berkaitan dengan tugasan hakiki saya. Namun, peluang untuk menerbitkan  PERMAISURI adalah sartu bonus yang tidak semua orang boleh capai. Sebab itu PERMAISURI sentiasa dalam hati... di mana-mana sahaja.
Sepanjang saya bercuti sakit PERMAISURI tetap dalam ingatan. Kawan-kawan menjadi tempat saya menyambung promosi PERMAISURI. Surat-surat yang dikirim kepada syarikat dan pihak individu turut saya follow up dengan harapan ada yang berhajat mendapatkan PERMAISURI.
Alhamdulillah, ada nampak pergerakannya. .
Alhamdulillah sebaik kembali ke pejabat fokus utama saya adalah untuk buku kesayangan saya itu.
Hari pertama kerja di atas meja sudah ada dua pucuk surat dari hamba Allah yang menempah PERMAISURI. Juga menerusi emel dan wassap. Salah seorang darinya Encik Ramlee dari Alor Setar Kedah yang mengirimkan wang RM250 di dalam sampul surat yang di pos biasa tanpa nombor telefon. Menjadi kemestian setiap pembelian perlu ada nombor untuk dihubungi tetapi Encik Ramlee tidak menyertakannya. Saya meletakkan cerita En Ramlee di status FB saya. Seorang kenalan FB Dini Noor juga ASMARIAN, alumni Sultanah Asma telah membantu saya mengesan en Ramlee di rumahnya. Akhirnya saya dapat menyerahkan sendiri buku PERMAISURI kepada en Ramlee di rumahnya di Taman Pulai Jaya, Jalan Langgar Alor Setar Kedah minggu lalu. Saya kagum dengan hajatnya yang luar biasa itu untuk mendapatkan PERMAISURI.
Seronok En Ramlee mendapat buku itu yang akan dihadiahkan kepada isterinya yang memang suka membaca dan melihat gambar-gambar keluarga diRaja.


PERMAISURI akhirnya saya serahkan sendiri kepada En Ramlee di rumahnya di Taman Pulai Jaya, Jalan Langgar Alor Setar Kedah pada 24 Oktober lalu. Terima kasih

Terima kasih Datuk Suraya.

Cuti Deepavali lalu saya juga mengambil kesempatan balik ke Alor Setar untuk bertemu YB Datuk Suraya Yaacob untuk mempromosi buku berkenaan. Alhamdulillah Datuk Suraya tidak pernah  lupa untuk menyokong saya. Terima kasih atas sokongan Datuk kepada PERMAISURI dan UKSB. 

Memang saya sangat teruja dengan buku ini kerana ia mempunyai keistimewaan tersendiri. Ia telah lama saya idamkan. Hampir setahun merancang membuag persiapan akhirnya ia menjadi kenyataan. Bukan mudah untuk merealisasikan buku yang bersejarah ini seorang diri... alhamdulillah sokongan boss dan galakan dari kawan-kawan sekerja seperti Ucop, Nisa, Faridah Bursa dan jurugambar UKSB semuanya kini menjadi kenyataan., Ia khazanah istimewa hasil; karya saya setelah 36 tahun dalam indusrtri media... sesuatu yang saya anggap sebagai kemuncak kejayaan dalam hdup saya.
Itulah saya sanggup buat apa sahaja untuk mempromosikannya walaupun terpaksa berkorban masa dan tenaga....
Sebagai penulis ini jiwa mesti kental.,perlu belajar setiap hari walaupun sudah ada pengalaman. Pergaulan mesti luas, jadikan sumber sebagai kawan an saudara agar hubungan tidak tamat setakat kerja tetapi boleh bertahan sampai bila-bila.
Jadi wartawan dan penulis i ni bukan untuk glamor dan cari nama tetapi untuk berkongsi pengalaman dan usaha kita dengan masyarakat tidak kira golongan mana. Yang penting bahan yang diperoleh, sumber dan persembahan kita dalam cerita untuk pembaca, itu yang utama.
Seperkara lagi mesti berani, tidak segan, jangan berat mulut (pendiam) mesti rajin membaca, bertanya dan berkongsi apa yang kita tahu dan tidak dengan orang yang lebih berpengetahuan.
Pendek kata tidak ada batas sempadan dalam berkarya bagi seorang wartawan atau penulis selagi ada idea dan berusaha kerana cerita tentang hidup ini ada pelbagai, boleh dicari, diteroka dan ada kalanya ia datang sendiri...
Dalam hubungan dengan PERMAISURI saya amat bersyukur kerana telah diberi kudrat dan keizinnaNYA untuk menghasilkan khazanah bernilai ini.
Terima kasih saya ucapkan kepada YB Dato Rohani Abdul Karim, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan kakitangannya  yang sudi bekerjasama dengan Utusan Karya untuk menerbitkan buku yang cukup berharga ini.... kerjasama ini sesuatu yang membangkitkan semangat saya dan UKSB untuk terus menerbitkan buku-buku ilmiah dan bersejarah pada masa depan.
Untuk PERMAISURI apa sahaja.... terima kasih kepada pihak korporat, syarikat, individu, kawan-kawan yang telah membelinya. Jika anda belum memilikinya, jangan segan unuk menghubungi saya di halaman ini atau emel normala.hamzah@utusan.com.my atau telefon 0389262999 untuk tempahan dan pertanyaan.

Saya juga sempat singgah di Perpustakaan Awam Negeri Kedah  berjumpa Pegarahnya Encik Hashimi. ditemani Pengerusi Alumni SAS, Datuk Nasriah Maghribi. (2 dari kanan) 


Encik Kamaruzaman , turut membeli Permaisuri. Terima kasih 


YM Datuk Datin Tengku Shireen Tengku Sulaiman, kerabat Perlis yang juga selalu sokong saya. Terima kasih Datin!


Pohon kelapa di kiri kanan
Pohon meranti di tepi terusan
Belilah  PERMAISURI untuk simpanan
Sebagai kenangan buat warisan

Salam hormat dari saya hingga catatan yang akan datang 



No comments:

Post a Comment