Tuesday 21 October 2014

Kesakitan & Kasih sayang



Sahabat selamanya..... rakan-rakan sekelas SAS datang menceriakan saya ... Terima kasih Hasni, Wan Zakiah, Fauziah Majid, Wan Zakiah...Zuraina dan adiknya..... 

As Salam.
Bermula 1 Ogos saya tinggal dalam wad. Hari kedua selepas pembedahan anak kedua saya Dafri terbang balik dari Kuala Lumpur, begitu juga dengan suami muncul menjelang subuh. Mentua saya semakin pulih dan dibenarkan keluar hospital. Pengarang Online Utusan Malaysia Gamal Nasir dan keluarga juga datang setelah saya maklumkan keadaan saya. Terima kasih Gamal, sempat juga datang walaupun sedang bercuti raya di Pulau Pinang.
 Alhamdulillah. Sepanjang  Di wad saya terasa dalam  kepayahan. Tidak boleh bergerak. Enam hari di hospital cukup meletihkan. Pergerakan terbatas, semua perlu dibantu sebab kaki bersimen. Nak ke bilik air satu penyeksaan. Pada masa yang sama perlu menjalani fisioterapi. Anak dan suami mengambil alih tugas menjaga saya... Mereka menemani saya siang dan malam. Mak juga risau dan sempat berbuka puasa di hospital kerana mahu bersama saya. Kalau sihat saya yakin mak akan teman saya di hospital.
Anak ketiga saya Atteya dan suami juga bergegas terbang balik ke Alor setar setelah mendapat khabar sekembalinya dari bercuti....Walaupun semua ada, saya masih rindukan cucu-cucu dan menantu saya yang masih di dalam pantang...   Sedikit sebanyak kesakitan saya beransur hilang apabila dikunjungi  saudara mara, sahabat dan kawan-kawan lama saya dari Sek Men Sultanah Asma yang datang lawat. Walaupun saya tidak beritahu sesiapa tentang keadaan saya,   ramai yang tahu setelah bekas jiran dan ex utusan yang juga adik angkat saya Zaini Nasri datang melawat saya di hospital bersama anak perempuannya dan memaklumkan keadaan saya di dalam status fb nya di. Dia mendapat khabar semasa menziarah arwah Abdullah, kenalan kami sejak kecil  yang meninggal dunia sehari sebelum itu.
Pada 6 Ogos, saya dibenarkan keluar. Nak ke mana saya? Teringatkan rumah mak yang tandasnya mencangkung saya mula risau kerana kaki saya memang tidak boleh dibengkukkan langsung. Adik saya Mokhtar dan Zahir mempelawa ke rumahnya untuk memudahkan pergerakan saya., Akhirnya saya memilih untuk ke rumah adik saya Mokhtar dulu di Taman Suria Jaya. 10 hari saya di situ, Alhamdulillah anak bongsu saya Aqila sedang cuti semester. Dia yang banyak menjaga kebajikan saya semasa sakit. Adik ipar saya Khairus walaupun bekerja bersusah payah menyediakan sarapan dan makan tengah hari untuk saya setiap hari. Tidak terbalas jasanya.  Mak yang juga risau akan keadaan saya yang tidak ada di depan matanya turut datang bermalam di rumah Mokhtar untuk bersama saya.
14 Ogos saya ke hospital untuk membuka jahitan dan fisioterapi lagi... saya mohon doktor membuka simen kerana tidak tahan.. Doktor setuju dan .tetapi lutut dan kaki saya dibalut dan disuruh memakai penampan lutut.....satu lagi seksa yang harus ditanggung tapi ia lebih baik dari kaki disimen. Sekembalinya dari hospital saya balik ke rumah adik bongsu saya Zahir di Taman Sri Derga..... seperti biasa, mak juga ikut saya. malah bersusah payah memasak untuk saya walaupun adik ipar saya, Roselin juga menyediakan sarapan dan memasak untuk saya sebelum pergi kerja. Setelah tiga minggu saya sudah mampu berjalan menggunakan walker.... tapi perlu berwaspada.
Syawal tahun ini saya beraya di hospital dan di rumah sepenuhnya,....kaum keluarga yang datang beraya di rumah mak apabila mendapat tahu saya sakit terus datang ke rumah adik-adik saya... bertukar ganti. Saya sangat terharu dan gembira dengan kehadiran mereka.
Sebulan di Alor Setar, saya teringatkan rumah. Rindu dengan Tasik Puteri... lalu saya ajak suami balik walaupun mak pada mulanya melarang dan mahu saya benar-benar pulih.....Saya bagi alasan baik untuk mak, bimbang rumah tinggal lama. Mak akur.
Terima kasih kepada semua yang membantu saya sepanjang di Alor Setar, adikk-adik, ipar duai, anak saudara, sepupu, ibu dan bapa sedara,  kawan-kawan serta jiran tetangga yang datang melawat dan menggembirakan saya. Maaf jika terlupa menyebut nama.  Budi semua tidak dapat hendak saya balas.
Kata orang dalam kesakitan ini kita akan dapat melihat nilai kasih sayang dan persahabatan serta persaudaraan... Dan ini terbukti sudah. Saya telah merasanya.. Biarpun hanya dengan mesej bertanya khabar dan mengucap simpati saya sangat hargai.. Semoga Allah memberi ganjarannya...
Dalam kesakitan itu juga saya rindukan permata hati saya dan keluarga,  Delisha, Dalila dan Harith!.
Sambungan - Rindu Tasik Puteri

Bersama zahanim.... Geng Golden Girls 74 SAS

Kehadiran Noriza  menghilangkan rindu saya kepadanya setelah bertahun-tahun tak jumpa. Terima kasih Ija

Terima kasih Zuri.....susah payah mai tenguk aku walaupun tak sihat 

Pengerusi Alumni Persatuan  bekas Murid Sek Men. Sultanah Asma , Datuk Nasriah juga singgah bertanya khabar. Terharu saya. Terima kasih Datuk..

Atlet olahraga dan bola jaring zaman kegemiangan Golden Girls 74..jiran sekampung dan sahabat saya Asiah Haji Ismail juga datang....terima kasih Asiah. 

Mak dan rombongan berbuka puasa sunat Syawal di hospital menemani saya.... Kasih mak di mana sahaja... asal dapat tenguk saya depan mata. Terima kasih mak! Sayang mak....



No comments:

Post a Comment