Tuesday 28 October 2014

Kegembiraan dalam kesedihan


Gambar saya adik beradik serta ipar duai dan ibu saudara bersama mak diambil pada hari raya Aidilfitri lalu sehari sebelum saya ditimpa kemalangan., kakak saya, Hayati tidak ada dalam gambar 

Assalamualaikum
Tarikh 5 September 2014.
 Saya balik ke rumah saya di Tasik Puteri, Rawang dihantar oleh pandangan mak yang sangat menyedihkan.,. Seronoknya saya hanya Allah yang tahu walau terpaksa tinggalkan mak.. Enam  jam dalam perjalanan tentu menyeksakan. Kaki langsung tidak boleh dibengkuk. Sepanjang masa harus diluruskan.... alahai. Allah sahaja yang tahu bagaimana kesakitannya.
Masalah besar saya adalah untuk ke tandas di R & R..sudahlah jauh..ramai pula orang.  Mujur saya menggunakan tandas untuk orang cacat.. dengan keadaan kaki yang berbalut dan bertongkat tentu tidak siapa menghalang. Kami beli makanan bungkus dan makan di dalam kereta. Sampai di rumah saya ada lagi satu masalah., Saya terpaksa tinggal di tingkat bawah kerana tidak mampu lagi naik tangga.... Aqila dan suami mengemas tempat tidur saya di ruang tamu rumah.... semuanya yang menguji kesabaran bermula untuk saya dalam masa dua bulan akan datang.
Hari-hari yang dilalui  sangat mencabar. Tapi saya boleh bergerak sendiri melakukan semua perkarta termasuk memasak. Saya juga boleh menulis untuk ruangan saya dalam akhbar Utusan Malaysia Sembang-Sembang . Walau dalam sakit saya tetap menjalankan komitmen saya itu.
Anak bongsu saya Aqila  membantu menyediakan apa yang patut untuk saya masak. Setiap hari juga saya wajib menelefon mak memaklumkan keadaan saya. Mak ternyata sangat risau.
Pada 15 September saya balik ke Alor Setar untuk pemeriksaan doktor dan secara kebetulan anak saudara saya Ili Najmiyah bertunang....itupun tidak lama, tiga hari di sana saya kembali ke Tasik Puteri.
Tarikh 18 September  ibu mertua saya sekali lagi dimaskkan ke wad.. Empat hari suami balik Tampin menguruskan ibunya. Anak bongsu saya Aqila juga telah balik  ke kolej untuk meneruskan  pengajiannya. Tinggal saya seorang diri. Walau sedih tapi saya harus cekal dan berdoa banyak banyak agar cepat baik.
Keadaan mentua semakin uzur. Dalam masa yang sama, suami berulang alik antara Tampin dan Rawang untuk menjenguk ibunya dan menjaga saya.... teramat besar pengorbanannya.....!
Tarikh 30 September membawa khabar duka buat kami sekeluarga. Ibu mertua saya yang dikasihi Hajah Safiah Hj Ali telah kembali ke rahmatullah... begitu cepat dia pergi. Tidak sempat saya berjumpa dengannya semasa saya sedang sakit, namun ketentuan Allah tidak siapa dapat menolak. Kami sekeluarga redha dengan pemergiannya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan dia bersama orang -orang beriman. Amin.
Tarikh 9 Oktober 2014 saya naik kerja. Saat yang sangat saya tunggu-tunggu. Sudah hampir tiga bulan tidak menyentuh komputer saya. Rindu sangat dengan tempat saya mencari rezeki ini. Walaupun agak sukar untuk naik tangga yang bagaikan rumah orang kaya dalam filem hindustan saya gagah juga. Ini yang sangat saya risau apabila naik keja. Alhamdulillah cubaan  saya berjaya. Syukur!
Pada 24 Oktober sekali lagi saya balik ke Alor Setar untuk misi Permaisuri dan meraikan majlis pertunangan  anak saudara saya  Athna Khairani.. Dua majlis dalam setahun. Alhamdulillah, Allah uji saya dan keluarga tetapi dia hadiahkan kebahagiaan untuk kami. Tahniah Ili & Athna.
Kepada Allah saya panjatkan doa untuk memudahkan segala urusan hidup saya dan keluarga selepas ini.,
Syukur kerana saya dapat kembali bertugas dan melaksanakan tanggungjawab yang masih terbengkalai. Fokus saya adalah untuk meneruskan promosi PERMAISURI....Dalam kesakitan yang masih bersisa dan kesedihan kehilangan mertua tercinta, saya masih dikurniakan kebahagiaan, Kepada  ALLAH saya  panjatkan doa semoga  saya  diberikan  kekuatan untuk terus berkarya.  Amin!


 Ili Najmiyah, anak saudara saya (Anak adik lelaki sulung saya, Husni)  selamat bertunang dengan orang Melaka.....Tahniah Ili. (15 September 2014)

Athna Khairani, anak sulung dan perempuan tunggal adik kedua saya, Mokhtar juga betunang dengan orang Kelantan. Ipar saya Khairus (kanan) dan bakal besannya. Tahniah Athna.  
(24 Oktober 2014)


Kami setia bersama..dalam susah atau senang! sepakat membawa berkat.... dalam apa juga acara dan majlis keluarga, inilah wajah-wajah yang bertungkus lumus menjayakannya..... adik-adik ipar saya,  Rahimah (tudung unggu), Wani (duduk tudung hijau), Roselin (tudung kelabu duduk), Khairus (baju hijau)   dan Mak su (Berdiri kiri). Terima kasih semua!   


No comments:

Post a Comment