Monday 20 October 2014

Debaran di bilik pembedahan

Wajah saya yang sedih selepas keluar dari bilik pembedahan.
Assalam
31 Julai 2014
Hari yang mendebarkan. Walaupun semalaman tidak tidur saya gagahkan diri untuk bertenang. Awal subuh selesai membersihkan diri dan bersolat saya diminta oleh jururawat supaya jangan makan apa-apa, masih kena puasa.
Kira-kira pukul  6.30 pagi, suami menelefon. Meminta saya bertenang dan positif. "tidak ada apa-apa..semua akan berjal;an lancar, dia doa dari jauh.'' Dalam sebak saya panjatkan apabila suami maklumkan mertua saya semakin beransur sembuh dan berada dalam keadaan tidak membimbangkan dan akan dipindahkan ke wad biasa.
Saya tidak banyak bercakap saat itu.  Anak bongsu yang setia menemani saya menyiapkan apa yang perlu. Jururawat menyerahkan pakaian untuk dipakai ke bilik pembedahan. "Pukul sembilan pagi kami datang bawa kakak ke bilik operation.'' Saya mengangguk.
Pukul 8 lebih adik saya Zahir dan isterinya Roselin yang bertugas di hospital itu datang. Zahir memegang tangan saya dan berkata, okey, takdak apa-apa, sebab dia tahu saya sedih kerana suami tidak ada bersama. Sampai masa, dua orang jururawat sampai... kaki saya ditanda bahagian yang hendak dibedah., Kemudian dibalut kemas. Saya disurung ke bilik pembedahan diiringi Aqila dan adik saya Zahir dan anak-anaknya. Melihat jam didinding pukul 9.10 minit pagi.
Air mata saya begenang. Di pintu bilik operation dua staf menyambut saya. Seorang memeriksa butiran tentang saya, nama dan memastikan tandatangan di borang pengesahan pembedahan adalah tandatangan saya. Dua kali proses itu berjalan. Selepas itu saya terus ditolak masuk,,,, diiringi dengan tangisan anak bongsu saya yang memang sedih sangat dengan keadaan saya itu.
Di dalam bilik pembedahan hanya Allah yang tahut., Takut dan macam-macam lagi datang. Dua jururawat menguruskan saya. Kemudian pakar bius pula datang. Dia memaklumkan procedur yang akan dilakukan. Saya dibius separuh badan..Pakar bius itu bertanya berulang kali mengenai kesihatan saya. Setelah sedia semuanya saya hanya menunggu dan menunggu... dingin bilik pembedahan menyebabkan saya mengigil dan menggeletar. Seorang jururawat berdiri di hujung kepala melayan saya berbual ketika pakar bius melakukan kerjanya. Sekejap saja saya macam mimpi......tak tahu apa yang hendak difikirkan lagi.Wajah, suami, mertua, mak, anak-anak dan cucu juga adik-adik bertukar ganti di depan mata.... Sehinggalah kedengaran suara Dr yang akan menjalankan pembedahan ke atas lutut  saya menyapa.. Kemudian segalanya bermula.
Don't worry, semuanya akan okey! katanya sambil tersenyum. Selepas itu saya terasa kaki macam batu..tidak boleh digerakkan lagi sementara suara doktor dan jururawat silih berganti melakukan sesuatu... saya sedar dan dengar percakapan mereka tetapi tidak langsung merasa kesakitan.... sehinggalah akhirnya sekali lagi Dr itu menyapa dengan kata-kata, "Sudah siap......boleh berehat!''.
Alhamdulillah, terkeluar kata-kata lega dari bibir saya. . Setengah jam dibilik bedah selepas pembedahan baru saya ditolak keluar untuk kembali ke wad. Kira-kirnya pembedahan itu mengambil masa hampir 3 jam juga...Sebaik keluar saya melihat Zahir dan anak-ananya serta Aqila  menyambut saya dengan senyum.
Saya membalas senyuman mereka kerana itu sahaja yang mampu saya lakukan...Di wad saya baru perasan keadaan lutut dan kaki saya berbalut... aduh!
Membelek telefon berbelas-belas missed call saya dapat, kebanyakanya dari suami yang tentunya sangat risau akan hal saya.... Alhamdulillah. Walau sakit saya harus bertahan. Mudah-mudahan Allah permudahkan dan ringankan kesakitan saya.
Esok.... pengalaman selepas pembedahan

No comments:

Post a Comment