Thursday 16 October 2014

Terima khabar sedih


  • Hidup ibarat lautan luas, ada kala tenang, ada kala mengganas..... 

Sambungan semalam...

Tiga jam setelah berlaku kejadian saya masih tidak banyak bercakap. Terkejut lagi dengan apa yang berlaku.  Suami memujuk minta ke hospital segera. Seorang saudara membantu saya pulih dengan mmemberi minuma air supaya rasa kejutan yang saya alami hilang.  Dapur menjadi tempat saya berbaring sementara menunggu langkah seterusnya.
Dalam air mata yang masih berlinangan tiba-tiba  telefon saya berdering. Di hujung talian, pembantu rumah yang menjaga ibu mertua saya di Tampin memaklumkan ibu mertua saya telah dimasukkan ke hospital dan keadaannya agak kritikal.
Ya Allah dugaan apa yang Allah berikan kepada saya dan keluarga? Sekali lagi saya terdiam., Air mata yang sememangnya mengalir laju terus melimpah tanpa di minta....melihat wajah saya yang semakin berkerut dan sebak, suami bertanya kenapa.
Saya memandang wajahnya...perlahan saya katakan, "Mak masuk hospital, kritikal."
Kami berdua terkedu. Anak-anak saya menangis. Di sana mentua, di sini saya yang cedera. Dalam kesakitan itu juga saya menelefon anak kedua saya Dafrizal yang ada di Kuala Lumpur. Dia tidak balik raya sebab isterinya dalam pantang cucu ketiga saya. Saya ceritakan apa yang berlaku.....dengan esakan dan tangisan yang menyebabkan semua yang ada di keliling saya menangis. Mak, ibu saudara, ipar duai semua minta kami bersabar dan mohon ibu mentua saya tidak apa-apa.
Saya minta anak saya bergegas dulu ke Tampin melihat neneknya sementara suami saya sampai ke sana.
Bayangkan jarak antara Alor Setar dan Tampin paling tidak mengambil masa 10 jam, tambahan pula hari raya....Di wajah suami terbayang resah dan bimbang. Nak tinggalkan saya yang sedang dalam kesakitan dan ibu yang sedang bertarung nyawa.
"Baliklah bang... mak lagi penting, kata saya. Jangan risau, ramai ada untuk jaga saya, anak-anak, menantu, adik-adik ipar duai. Mak pun ada.kata saya untuk menyedapkan hatinya..
Petang itu saya tidak mahu lagi ke hospital kerana terkenangkan mentua saya.... biar satu satu masalah selesai.. fikir saya.. Kesakitan lutut saya masih boleh bertahan. Saya yakin dengan janji Allah. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Walau mulut berkata boleh tahan tapi hati berkata lain. Sebenarnya saya takut kena bedah lagi. Pengalaman 10 tahun lalu mengerikan saya.  Tapi saya pasrah.
Saya bertekad jika esok lutut saya terus sakit, saya akan ke hospital. Semua orang tidak berani melawan cakap saya, mereka ikut apa keputusan saya walau suami dan adik-adik mahu segera saya ke hospital.
Setenlah berpesan minta adik-adik saya menjaga dan menguruskan saya , akhirnya suami  berlepas balik ke Tampin menjelang Maghrib ditemani anak saudara saya Zulkamal.
Bohong la kalau saya kata tak sedih, tapi saya lagi sedih dan menyesal jika suami tidak bersama ibunya di saat genting ini...
Malam itu tidur saya tidak lelap... setiap sejam saya menelefon suami bertanya perjalanannya sehingga dia selamat tiba di Tampin kira-kira pukul 3 pagi Hari Raya ketiga.....
Saya pula.,....terus tidak dapat melelapkan mata, mana menahan sakit sedih semuanya bercampur baur....air mata jadi peneman.   Dalam jaga itu saya berpaling dan melihat anak bongsu saya, Aqila dan mak saya, berbaring di sebelah saya....mak atas kerusi panjang sementara  anak bongsu saya berkongsi bantal dan tilam dengan saya sambil menggengam erat tangan saya... air mata saya berjurai lagi. Jika ini ujianMU Ya Allah, hambaMU ini pasrah.
Esok.... di Hospital.
















No comments:

Post a Comment