Wednesday 4 December 2013

cerita tentang hidup

Salam
Seperti orang lain, banyak yang saya nak tulis tentang hidup. Suka dukanya, gelak ketawanya dan yang penting bagaimana kita belajar untuk hidup. Tak semua orang boleh hidup senang sebelum dia senang dan tidak semua orang boleh senang untuk hidup. Semuanya perlukan usaha, sabar, tabah dan yang penting ingat kepada Allah.

Dalam hidup ini banyak perkara yang perlu kita fikirkan. Tentang diri sendiri, keluarga, tempat kerja, saudara mara dan wawasan masa depan. Semuanya perlu ada perancangan, jika tidak  kita akan  hilang fokus dan laluan yang hendak dituju turut terbabas. Sudahnya, matlamat untuk hidup itu akan turut tergugat.

Saya percaya pada usaha itu tangga kejayaan. Jika tidak dimulakan kita tidak akan tahu setakat mana kemampuan dan kebolehan kita. Oleh itu, semua orang mesti ada tekad untuk berjaya.  Mulakan langkah dan fokus pada apa yang hendak dibuat.

Seperkara lagi, jangan peduli apa orang nak kata, kita buat apa yang kita rasakan terbaik untuk dilakukan. Jika hendak dikira apa orang kata, kita tidak akan sampai ke mana dan tidak mencapai impian yang telah dipendam sekian lama. Hidup juga perlu ada tolak ansur... dulukan mana yang perlu, jangan sekali-kali mengalah pada keadaan sebelum mencuba.

Ujian dan cabaran datang dan pergi. Semua orang melalui ujian tetapi cara dan keadaannya yang berbeza. Kepada anda yang yakin dengan kemampuan diri, jangan berhenti di tengah jalan, teruskan langkah, insyaAllah,  ada cahaya yang menanti di penghujung jalan. Pesanan saya, teruskan berusaha, dan  jangan berhenti berdoa.

No comments:

Post a Comment