Tuesday 10 December 2013

Gembira bertukar Tragedi


 Kegembiraan kanak-kanak bermain di laut memang tidak boleh dihalang, tetapi mereka perlukan pemantauan orang deawasa. - gambar hiasan
Banana Boat dan bot laju, antara aktiviti laut dan pantai yang mendapat sambutan pengunjung - gambar hiasan 
Salam Selasa.
Terkedu seketika saya apabila membaca berita dalam akhbar hari ini mengenai kegembiraan seorang ayah bersama anak perempuannya berusia dua tahun bertukar dengan tragedi apabila anaknya itu maut di Pantai Purnama, Port Dickson akibat lemas.

Segalanya sudah tersurat, anak itu lemas apabila terjatuh  ke laut setelah terlepas dripada dakapan ayahnya apabila banana boat  yang mereka naiki berpusing...Kejadian kira-kira pukul 6.30 petang kelmarin itu telah meragut nyawa Nur Hannan Humairah yang menaiki bot tersebut bersama ayahnya Mohd Hafrisham Ismail.

Semuanya sudah ditentukan oleh Allah ...takziah kepada keluarga arwah Nur Hannan Humairah, semoga tabah menghadapi ujian Allah ini. Begitulah Qadaq dan Qadar Allah, tiada lewat atau cepat sesaat jua... tragedi yang berlaku ini patut diambil iktibar oleh kita semua. Inilah ingatan yang amat berharga untuk ibu bapa dan masyarakat.

Mudah-mudahan kedua-dua ibu apa arwah adik Nur Hannan Humairah tabah menghadapi ujian ini, Allah lebih menyayanginya. Mengenangkan arwah teringat juga saya kepada arwah cucu saya yang juga kembali ke rahmatullah dalam keadaan tragis.

Semoga kedua-dua bidadari syurga ini bahagia di sana! amin

Kepada ibu bapa yang bercadang membawa keluarga bercuti, beringatlah, berhati-hati ketika berada dik tempat percutian anda. Tidak salah menikmati cuti dengan bersukaria tetapi elok berhati-hati dan beringat agar terhindar dari segala perkara yang tidak diingini.

Di pusat peranginan banyak aktiviti laut yang disediakan untuk pelancung dan tetamu. Selain mandi manda, pengunjung juga tertarik untuk menikmati dan mencuba pelbagai aktiviti yang dijalankan di pantai dan laut. contohnya boad banana, jet ski serta acara memancing.

Ibu bapa harus ingat akan keselamatan keluarga terlebih dahulu apabila ingin mencuba aktiviti yang disediakan. Kanak-kanak biasanya tidak sabar untuk turun ke laut apatah lagi melihat orang lain bersuka ria, maka mereka juga akan mempunyai keinginan yang sama.

Per tama pastikan anda memakai pelampung semasa mmengikuti aktiviti tersebut dan tidak mempunyai sebarang penyakit, kelebihan berenang adalah satu bonus. Kekadang ibu bapa tidak mengambil berat akan perkara ini dan membiarkan anak-anak bersendirian bermain di tepi pantai tanpa pengawasan....perkara lagi, pastikan anak-anak anda bermandi manda jauh dari kawasan aktiviti laut seperti bot laju, jet ski dan lain-lain.

Memang tujuan membawa mereka ke pantai untuk bergembira tetapi jangan sampai kegembiraan itu bertukar menjadi kesedihan. Ibarat pepatah, beringat sebelum kena. Semoga anda semua yang bercadang bercuti, sentiasa di dalam peliharaan Allah SWT.

  

  

No comments:

Post a Comment