Monday 16 December 2013

Tahniah Syirin - Rizal


 Di majlis pernikahan di Masjid Mustaqimah, Cheras Indah pada 14 Disember 2013
 Bergambar kenangan selepas majlis akad nikah bersama keluarga
 Cantik bersanggul lintang  Tradisi Melaka 

Bunga api mengiringi pengantin untuk majlis berinai besar 

Asalamualaikum.
Terasa lama saya tidak menulis di blog yang baru nak mencari tempat in walau-pun baru tiga hari. Banyak kekangan masa yang terpaksa saya lalui. Alhamdulillah...minggu lepas antara waktu yang paling sibuk dalam diari saya. Majlis pernikahan dan perkahwinan anak saudara saya, Nur Asyrin Baharuddin dan pasangannya Mohd Rizal telah sempurnakan di adakan pada 14 dan 15 Disember lalu. Majlis akad nikah berlangsung di Masjid Mustaqimah  Cheras Indah pada 14 Disember  disusuli dengan majlis persandingan di Taman Bukit Jalil pada 15 Disember.
Ramai saudara mara, sahabat handai jauh dan dekat datang meraikan perkahwinan penutup tirai keluarga kami pada tahun ini. Meriah, syahdu dan mendamaikan!
Asyirin, anak yatim. Papanya, adalah adik kepada suami saya yang telah kembali ke rahmatullah beberapa tahu lalu ketika mereka masih kecil dan berada di bangku sekolah. Syirin dan adik-adiknya, Adila, Anissa, Mohd Syahir dan Amira membesar dengan mama mereka, Zawiyah, biras saya.
Menjadi anak-anak yang mendengar kata, dididik dengan rasa kasih sayang dan ilmu ugama yang cukup, keluarga ini hidup dengan tabah dan penuh kesabaran  tanpa lelaki yang dipanggil papa dan ketua keluarga.
Alhamdulillah, berkat didikan dan kesabaran itu,  mereka semua berjaya ke manara gading dan membahgiakan mama mereka dan menjadi kebangaan keluarga kami.
Menjadi anak sulung dalam keluarga tentunya pernikahan Asyirin menjadi tumpuan seluruh keluarga tambahan pula dibuat mengikut tradisi Melaka yang masih diamalkan oleh keluarga saya di sebelah Melaka sampai ke hari ini.
Percikan bunga api dan perarakan pengantin berpakaian jubah dan songket bersanggul lintang menjadi pilihan Asyirin bagi merakam detik manis hari bahagianya. Walaupun penat dan menahan sakit akibat sanggul lintang yang berat, Asyrin tetap tersenyum kerana itulah hajatnya, memakai sanggul lintang original.
Sudah bertahun-tahun saya tidak menyaksikan perarakan dan permainan bunga api  di kawasan bandar, dan malam berinai besar Asyirin menjadi saksi kemeriahannya. dengan paluan kompang, mengiringi pengantin ke palamin.
Syukur kepada Allah kerana mempermudahkan segala urusan majlis ini.
Kepada Asyirin dan pasangannga Rizal, selamat melayari alam kehidupan berumah tangga. Persefahaman, tolak ansur dan saling menerima kekurangan dan kelemahan diri menjadi pelengkap kepada kebahagiaan abadi.
Buat Zawiyah, TAHNIAH....Moga kebahagiaan keluarga bertambah dengan kehadiran menantu. Kepada semua kaum keluarga dari mana saja datang terima kasih atas kerjasama dan sokongan yang diberikan. Kepada para tetamu yang hadir, terima kasih.

Khas untuk Syirin dan Suami:

Mencari keserasian bukannya mudah
Tolak ansur sangat berharga 
Majlis nikah dan sanding selesai sudah
Selamat menempuh hidup berumah tangga

 
 Anak saudara saya, Puan Zereen dan Puan Azimah
 Persandingan di Taman Rekreasi Bukit Jalil.
 Suami saya, Hj Osman dan biras saya ibu pengantin Zawiyah menyambut kedatangan kakak ipar kami dari Ipoh yang telah berusia 75 tahun. Alhamdulillah masih sihat. Terima kasih akak datang.

 Anak-anak sedara saya dan cucu sedara...tumpang glamor pengantin
 Cik Nur Atteya dan Cik Ili Najmiyah...sempat juga posing
Majlis berinai besar.,.......TAHNIAH Syirin, Rizal...Moga bahagia hingga ke Jannah

No comments:

Post a Comment