Tuesday 17 December 2013

Tolong jaga keselamatan anak



Sekadar hiasan - Tempat begini sesuai untuk membawa anak-anak beriadah...tapi keselamatan mereka perlu diutamakan.


Salam.

Sekadar berkongsi apa yang dilihat!

Minggu lalu semasa sedang makan di sebuah restoran saya melihat sepasang suami isteri muda, dalam lengkungan usia awal 20-an, masuk ke restoran bersama anak kecil mereka berusia dalam setahun lebih.
Si bayi itu diletakkan dalam kereta sorong. Setibanya di sebuah meja yang agak tersorok ke dalam restoran, bayi itu diangkat dan diletakkan dalam kerusi makan menghadap meja makan di tengah-tengah ayah dan ibunya.

Ibu dan bapanya tak lekang tangan bermain telefon. Sekejap ditolaknya kerusi  anak ke tengah, kemudian ke tepi bagi memberi keselasaan agaknya. Saya perhatikan tangan mereka masih tetap di telefon, membelek-belek nya sambil tersenyum sekali sekali. Tak dengar pula suara mereka berbual.

Kedua-duanya menempah makanan sambil lewa. Si pelayan nampak bosan dengan gelagat mereka. Dia berlalu pergi sambil merungut. Dalam pada  menunggu makanan sampai, bayi mereka merengek-rengek. sebelah tangan ibu memegang kerusi anak sebelah lagi tetap dengan telefon bimbitnya, begitu juga dengan suaminya.

Entah macam mana si bayi tadi bangun dari kerusi, kakinya tersepit di bawah meja menyebabkan kerusi itu terjongket dan terbalik...nasib baik ada dinding di sebelah, Mujur bayi itu tersangkut di tepi dinding, apa lagi menangis la budak itu....

Ingatkan nak dipujuk si budak kecil yang tidak tahu apa-apa tu sebaliknya si ibu berkata,'' cuba dok diam-diam, ini tidak,,,,''

Berderau hati saya, apalah yang budak sebesar itu tahu....sepatutnya ibu bapa yang perlu  duduk diam, fokus kepada apa tujuan masuk ke restoran itu, nak makan atau hendak melayan telefon?  lupakan sementara bab telefon. Kalau sudah masuk ke restoran hendak makan, tumpukan perhatian kepada makanan dan anak yang ada bersama.

Bukan fokus kepada telefon., Ingat, keselamatan anak paling utama di mana pun kita berada....telefon bila-bila boleh main...apatah lagi jika sekadar nak berbalas-balas mesej! banyak masa lagi kan!

Begitu juga apabila melintas jalan, pegang tangan anak, bukan pegang tangan isteri dan anak dibiarkan berjalan di belakang......


No comments:

Post a Comment