Friday 27 December 2013

renungan Jumaat


Jangan putus berdoa mohon kesejahteraan dan perlindungan Allah. amin

Salam.
Hari yang tenang dan mendamaikan. Segala perancangan yang diatur  berjalan dengan baik, alhamdulillah, Allah permudahkan semuanya. Seminggu berjalan sambil bekerja menjadikan saya lebih insaf tentang erti kehidupan  ini yang sebenarnya.

Melihat kehidupan mereka yang di bandar dan di kampung menjadikan saya lebih menghargai baki hidup yang ada. Kesepian, keseorangan, kemiskinan dan kepayahan menjadikan manusia lebih memahami tentang kenapa mereka perlu hidup dan mencari kasih sayang.

Saya melihat banyak orang dalam pelbagai ragam. Yang mewah dengan cara mereka, yang susah dengan kepayahan mereka, namun kedua-duanya mempunyai cara tersendiri berdepan dengan kehidupan mereka seperti mana telah diatur oleh Allah swt. Cuma yang susah lebih gigih berusaha untuk mendapatkan rezeki lebih sementara yang senang lebih santai kerana rezeki memang tersedia walaupun perlu berusaha, namun tidak sepayah yang miskin.

Dalam hidup ini, pada saya ada pelbagai cabaran. Manusia diberi akal untuk berfikir dan mencari jalan keluar daripada kepayahan yang mereka lalui. Sama juga dengan kehidupan yang cantik dan indah seperti sekuntum bunga,  Alam maya yang cantik dan menawan seperti gunung ganang dan pemandangan menarik ciptaan Allah swt.  Kita harus menikmati dan menghargai anugerah Allah itu dengan rasa syukur dan terima kasih, kerana tanpa DIA pasti kita tidak akan ada di sini. Bumi bertuah yang menghadiahkan kita dengan sebuah kehidupan yang pelbagai rona.

Di sini, di bumi ini kita harus mengucap syukur, semoga Allah hadiahkan kehidupan yang lebih baik untuk kita semua dari hari ke hari, membersihkan jiwa kita, mengisinya dengan ilmu dan ibadah yang besar ganjarannya dan mengeratkan kasih sayang  serta berbaik sangka dengan semua orang. Namun bersederhana dalam semua perkara kerana itu yang terbaik dilakukan manusia.

Mengingatkan diri saya serta anda juga, hidup ini satu perjalanan, jangan berhenti sebelum tiba waktunya kerana setiap langkah adalah penentu bahagianya insan di sisi Allah swt.

Salam Jumaat.    


Laksana sebuah kehidupan - Kebesaran Allah, subahanallah
 Sebuah perjalanan dalam kehidupan, jalan yang lurus, dipayungi pokok-pokok yang cantik dan persekitaran yang menjamin persahabatan dan persaudaraan. 


Ibarat sekuntum bunga ros....berduri, cantik dan harum......ingin disentuh tetapi berduri...itulah kehidupan...











No comments:

Post a Comment