Monday 9 December 2013

Hujung minggu yang ceria


Bukan mudah untuk mengumpul keluarga yang ramai pada satu masa, namun kami berjaya melakukannya walaupun ramai yang tidak dapat hadir disebabkan komitmen masing-masing terhadap perkara lain yang lebih penting. Apapun, majlis berjalan lancar dan meriah!
Saya, Mak, adik saya Mokhtar dan anak saudara saya Intan Suhara
 Walau tak larat jalan jauh di tepi pantai, syukur mak dapat juga menikmati cantikya laut dari anjung resort...semoga mak gembira.
Inilah sebahagian daripada keluarga besarHaji Hamzah yang hadir...terima kasih semua yang bersusah payah datang. 

Asalamualaikum...
Alhamdulillah, hujung minggu lalu pada 7 dan 8 Disember 2013, merupakan hujung minggu yang menggembirakan saya dan keluarga. Selain mak datang, kami mengadakan Hari Keluarga 2013 seperti mana amalan kami sejak arwah pak dan kakak saya masih ada. Walaupun tidak semua adik beradik dapat hadir majlis sederhana tetapi meriah. Maklumlah, semua orang sudah ada kehidupan sendiri dan urusan dengan keluarga pasangan serta komitmen yang perlu didulukan.

Kami memilih Glory Beach Resort untuk mengadakan pertemuan keluarga kali ini. Majlis dimulakan dengan tahlil dan doa selamat. Kemudian ucapan wakil keluarga terdiri daripada anak, menantu cucu dan cicit untuk mengetahui perkembangan terkini keluarga masing-masing dan program untuk tahun 2014.  Selepas makan-makan kami mengadakan cabutan bertuah. Semua dapat hadiah bertuah dan goodies beg... majlis berakhir dengan geng muda semua berpindah menyambung acara dengan karaoke keluarga....

Seperkara yang kami dapat daripada pertemuan tahunan ini adalah komitmen semua yang hadir. Disiplin, atur cara semuanya berjalan lancar seperti dirancang. Mak saya dalam kata-katanya tidak banyak cakap, sebak dan terharu. Saya faham mak teringatkan arwah pak dan kak  saya, salmah yang selalu ada bersama kami. Mak menguapkan terima kasih kepada kami yang hadir. mak dapat banyak hadiah dari anak-anak, cucu dan cicit. Senyum panjang mak masa nak balik bila saya kata, "mai dua beg, balik bawa 4 beg.''
Itulah mak, tersenyum dan penyabar....

Saya percaya kepada persaudaraan dan kasih sayang, seperti yang pernah saya katakan sebelum ini. Perhimpunan keluarga seperti ini adalah yang terbaik untuk kami. Inilah hari kami dapat bertemu dan bertanya khabar. Anak-anak saudara berkenalan dan bermesra antara satu sama lain. Kenal saudara mara mereka agar tidak lupa kepada pertalian darah dan akar umbi. Yang penting, kasih sayang sesama mereka akan terbina sampai bila-bila.

Kepada semua  yang hadir terima kasih banyak-banyak, jika ada kekurangan dan kesilapan., bagi pihak penganjur  saya minta maaf...panjang umur murah rezeki kita buat lagi!

Dari kecil hingga dewasa
Sarat dengan kasih keluarga
Kasih saudara sepanjang masa
Kasih ibu membawa ke syurga


No comments:

Post a Comment