Wednesday 4 December 2013

kegemaran saya

Salam
Kalau ditanya apa  kegamaran saya, tentunya menulis. Selain itu saya suka memasak dan tentunya mengurus rumahg tangga, dari A sampai Z....semua buat sendiri. Memasak menjadi acara wajib saya setiap hari kecuali apabila saya outstation atau ada tugasan di luar.
Dalam banyak perkara menulis menjadi darah daging saya. Memang tidak dapat dipisahkan, macam irama dan lagu.
Ruangan saya dalam Utusan Malaysia, Sembang-Sembang adalah sentuhan saya yang paling saya suka dan mendapat sambutan. Alhamduliullah, walaupun ia sekadar mengisi ruang dengan masalah rumah tangga dan keluarga, pada saya ia satu platform yang amat berguna untuk panduan orang ramai dalam menghadapi rumah tangga yang semakin mencabar.
Ruangan ini dimulakan dalam akhbar Mingguan Malaysia ruangan Pancara indera sekitar 80-an....hampir dua puluh tahun lalu.  Ketika itu ruangan itu dikenali sebagai Asam Garam Rumah Tangga dan pada awal 90-an ditukar kepada Sembang-Sembang kerana ia lebih santai dan ringkas.
Saya turut menulis dalam majalah Wanita di ruangan Gebang pada awal 80-an apabila saya menjadi Pengarang majalah tersebut sehingga awal Mei lalu apabila saya melepaskan jawatan di majalah Wanita.
Kalau orang tanya kenapa suka menulis? jawapannya tidak ada tetapi saya boleh jelaskan ia sebenarnya luahan daripada sanubari kita sebagai manusia., Bukan mudah untuk menulis kerana menulis  perlu dari dalam jiwa, bukan sekadar dari hati. 
Menulis perlukan kesabaran, setakat menunggu ilham juga tidak menjadi kerana menulis perlukan komitmen manusia untuk melihat, mendengar dan berkata-kata. 
Tiga elemen ini perlu berkait rapat untuk satu kesinambungan yang akan diterjemahkan dalam penulisan yang harus mempunyai susunan kata, ayat dan aliran cerita yang mampu menarik perhatian pembaca dan merentap jiwa mereka.
Susah kan? tapi jika diusahakan dan dipelajari secara perlahan-lahan insyaAllah ia akan berhasil. Seperti saya sekarang, sehari jika tidak menulis seperti tidak lengkap hidup. Saya belajar dari suasana keliling, tentang ragam manusia, kerenah mereka dan perbuatan mereka. Positif atau negatif, itulah sumber untuk saya menulis, Saya berharap untuk terus berkarya sampai bila-bila. Menyampai dan memberi input dan berkongsi cerita dengan anda semua.....yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan,    

1 comment:

  1. Dari kecik saya tak penah miss baca asam garam rumah tangga kak mala... abah sendiri pun sentiasa melanggan akhbar Utusan di rumah..dan sangat tak sangka..nama2 yang saya hanya baca di paper utusan/mingguan menjadi sifu2 saya kemudiannya... - S.A.M

    ReplyDelete