Thursday 5 December 2013

Kasih sayang

Salam Khamis.
Dalam apa sahaja hubungan, kasih sayang menjadi talian penting dalam sebuah perhubungan, tidak kira sama adadi  antara ibu bapa, dalam rumah tangga, persahabatan di tempat kerja dan lain-lain. Kasih sayang ini adalah penghubung kepada satu jalinan yang memerlukan cantuman emosi, kata-kata dan perasaan. Ia terlahir daripada hati yang akan mencetuskan rasa sayang yang hanya boleh dimengertikan oleh mereka yang merasainya sahaja.

Ramai orang bercakap tentang kasih sayang tetapi tidak menghargainya. Saya ingin menarik perhatian dalam tentang kasih sayang ini dari sudut perasaan dan hati manusia. Dalam percintaan, pasti akan ujud perasaan kasih sayang ini antara dua insan yang bercinta, maknanya antara teruna dan dara, lelaki dan perempuan. Perasaan ini berbunga apabila setiap di antara mereka merasa degupa jantung dan hati yang berdebar-debar kala bersua untuk kali pertama.

Ikatan kasih sayang inilah yang akan mengheret pasangan untuk ke fasa seterusnya. Tapi ramai yang tidak faham akan erti kasih sayang yang sebenarnya. Bagaimana perasaan kasih sayang antara suami dan isteri, kekasih kepada kekasih, ibu bapa kepada anak-anak dan sahabat kepada kawan. Kasih dan sayang tidak boleh dilihat tetapi ia boleh  dirasa. 

Saya lebih tertarik untuk berkongsi kasih sayang ini dalam hubungan suami isteri. Memang ya masa bercinta, berkasih bagaikan dalam dunia ini tidak ada orang lain. Apa sahaja yang dilihat dalam diri pasangan kita semuanya indah dan cantik belaka, walaupun sebenarnya ada banyak kekurangan.

Sebabnya dalam pertemuan yang berlangsung sepanjang perkenalan, kita hanya melihat pasangan kita dalam keadaan sempurna, berpakaian kemas, pandai melayan dan sentiasa bersikap positif dan menurut kata. Maka langsung tidak ada perasaan curiga terhadap kesetiaannya yang menjadikan seseorang itu sama ada lelaki atau wanita akan terus tgerpikat kepadanya.

Namun apabila sudah disatukan sebagai suami isteri dan tinggal sebumbung yang indah dan cantik itu tidak selalunya cantik. Segala yang buruk akan menyerlah.. lalu berkatalah hati kita.... ini rupanya perangai dia yang sebenar. Masa bercinta tak nampak pun, macam berdating dulu, tak perasan pun aku....namun semuanya sudah terlambat, sebab, dia yang anda pilih untuk berkongsi hidup itu sebenarnya juga manusia biasa, yang adakekurngan  dan kelebihannya.

Cara pasangan kita apabila berada di rumah berbeza dengan cara dia berjumpa anda semasa bertemu zaman bercinta. Bagaimana dia mjengurus diri, membantu anda di rumah, bercakap dengan anda dan melayan anda sebagai isteri tentunya berbeza daripada menjadi kekasihnya dulu. Namun jodoh anda telah ditentukan dengan dia, maka anda harus hidup dengan keadaan itu sepanjang hidup anda dengan doa moga ada perubahan yang berlaku.

Pun begitu, saya tidak pula berkata semua lelaki atau pasangan bersikap demikian, ramai yang positif dan sama seperti zaman bercinta.  Bagi saya, dalam sebuah perhubungan, cinta sekadar impian dan harapan. Yang kekal menemani anda sehingga ke akhir hayat adalah  KASIH SAYANG yang kekal bersemadi dalam diri.

    

No comments:

Post a Comment